onsdag 27 april 2011

Svullna ben och LCHF

De flesta som lägger om sina kostvanor, alltså till att leva med LCHF har jag kunnat läsa mig till har reducerat problemet med svullna ben och har inte alls det problemet längre vilket de hade tidigare, förutom andra positiva effekter som minskat vikt, bättre blodfetter, blodtryck, bättre kolestrolvärden osv osv..... 
Men jag har också kunnat läsa mig till att under de första månaderna så har en del haft liknande problem som jag med "tunga ben" som jag skrev i inlägget tidigare om sendrag läs här -->> Klicka
Och jag som älskar att surfa runt och googla har kunnat se små enkla lösningar på "problemen" som man inser ganska snart är inga problem utan tvärt om ganska logisk och helt förklarlig vardagliga grejer som man egentligen borde följa oavsett.

Enligt expressen så finns dessa tips:  "Vardags-metoden" mot svullna ben

6 enkla steg
1, Gör till en vana att ta en halvtimmes promenad om dagen. - Vilket har vart lite dåligt den senaste tiden
2, Sitt inte med benen i kors. Genom att sitta vanligt får du bättre blodcirkulation. - Vilket jag oftast gör
3, Undvik att sitta still länge. Gå upp och rör dig en gång i timmen. - Har ett stilla sittande jobb
4, När du är hemma: Lägg benen i ett högt läge, så att venerna får lättare att tömma blodet upp till hjärtat. - Har försökt men glömmer oftast bort det
5, När du åker långt: Håll dina vader aktiva när du åker långresor och kommer vara stilla länge. Placera inte handbagage vid fötterna, utan använd platsen till att göra tåhävningar, böja fotlederna och att göra knälyft. Ta gärna en kort promenad varje timme.
6, På Apoteket går det att köpa stödstrumpor som motverkar och lindrar bensvullnad.

Här kan man ju genast se att sendragen och svullna benen lösning kan kombineras och kanske också har lite med varandra att göra.... det är inget fakta utan bara mina egna konstaterande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar