måndag 14 mars 2011

Tacksam fläskfilé

Något som nästan aldrig kan gå fel är ju att tillaga en fläskfilé och det känns lite mer än vanlig vardagsmat när man serverar den, oavsett hur man tillagat den.

Men variation förnöjer och i lördags skivade jag upp fläskfilen i ca 1-1,5 cm skivor som jag sedan bankade ut till tunna skivor. Fräste dem i stekpannan i smör och kryddade med lite salt, peppar, chilipeppar och cayennepeppar.
Så gjorde jag en baconsås att servera till. Och inte det heller var avancerat utan knaperstekte den strimlade baconet, slog på grädde och sen en rejäl klick med philadephiaost och så kryddor och det blev salt, peppar, lökpulver, vitlökspulver och lite soja, sen fick det stå och små puttra och tjockna på sig. Serverades med en fräsch råkostsallad och det var jätte smarrigt. Och det tog inte många minuter att fixa en delikat lördagsmiddag.

Lördagsfilén ca 4 personer
1 Fläskfilé
1 pkt bacon
3 dl vispgrädde
2-3 msk philadelphiaost
Kryddor (se ovan)

För övrigt så skrev jag förra veckan att jag var back in business och i morse så kan man säga att jag är helt tillbaka där jag slutade innan semestern, vikten är återställd och där vi var innan vi åkte och magen sköter sig igen precis som en klocka, ordning och reda.

4 kommentarer:

  1. hejsan vännnen :)
    mm me like fläskfilé , det lät smaskigt =).
    Härligt att höra att du är på G igen. Tog inga tider att komma igen då ju. Här har vi ett "piss"väder idag, men men inte så himla mycket snö kvar och det är så himla positivt.

    måndagskramar

    SvaraRadera
  2. ladynienna - Super smarrigt och jag hade tur att ha det i matlådan idag oxå så det blev lite fest på lunchen i dag oxå! :)
    20 grader plus i solen mot väggen utanför fikarummet.... det sliter hårt på snön nu...*me like* Vi har alltså soligt och fint... riktigt vårväder idag!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. t om i matlådan snacka om tur :). Mmmm så nice när man ser snön ge sig mer och mer *klagar inte*. Varit ute lite nyss och det är riktigt härligt väder idag, solen skiner och nästan helt blå himmel. Riktigt nice :)

    krams krams

    SvaraRadera
  4. Men nu är det vår i hela landet! :)
    Kram

    SvaraRadera