torsdag 3 februari 2011

Inget mera E621

Det finns en studie som visar att personer som tillsätter glutamat i sin mat har nästan tredubblad risk att vara överviktiga.
Glutamat dvs E621 är ofta tillsatt som ”smakförstärkare” i vår mat.
Och varför är det inte bra, ja förutom att den är faktiskt giftig för våra hjärnceller så ökar E621 din aptit och gör att vi tycker om just den maten och vill äta mer.
Och för mig som redan älskar mat och är mitt stora problem till att vikten ökar, vill inte ha något som bygger på den känslan av att äta MER... NO WAY!

Jag brukar inte tänka så där jätte mycket på alla E som står i innehållsförteckningen på vår mat, (vilket man kanske borde göra mer), men när jag läste att som LCHF:are skulle man absolut undvika alla E620-630 och just E621 var det viktigaste att man uteslöt i sin mat så började jag faktiskt kolla lite...

Och var har jag hittat det hitills i min mat? SUPRISE!!!
Jo, i vanlig hederlig grillkrydda och det är ju faktiskt något man kan använda på det mesta och man tycker det ger så god smak så det är något som faller ur mitt sortiment hemma, men när jag skulle laga rödspätta i måndags så sprang jag på den andra kryddan i min kryddlåda som innehöll det förädiska E621 och det var citronpeppar.

Men jag är inte den som blir helt handfallen utan jag skapade min egen grillkrydda, funkade super bra och var nog godare än den färdiga och gör man en rejäl sats så kan man helt enkelt spara den i en gammal kryddburk och använda den dagligdags

GRUNDRECEPT GRILLKRYDDA:

1 msk grovmald svartpeppar
1 msk salt
1 tsk vitlökspulver
0,5 tsk cayennepeppar
1 msk paprikapulver
1 tsk torkad timjan
1 tsk mald spiskummin


Tusen tack Koijik för att du hjälpt till att fixa till i bloggen igen, du är guld värd! ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar