torsdag 23 februari 2012

Allt i ett gratäng

Det är något som passar mig alldeles utmärkt och man kan förbereda det innan också och denna rätt blev lite av "Jag tager vad jag haver och testar mig fram"

Allt i ett gratäng

600 g strimlat fläskkött
300 g strimlat bacon
5-6 st morötter (beror ju på storlek, dessa var ganska lagom)
2 st tomater
1 st lök
3 dl vispgrädde

ca 2½ dl riven ost
Smör
Chilikrydda
Salt och Peppar

Slanta morötterna i ganska tunna skivor och stek på dem i smör och lite salt, lägg i botten på en ugnsform.
Fräs på baconet och krydda med chili och sedan det strimlade fläsket som saltas och peppras och strö först bacon och sedan fläsket över morötterna. Skiva löken tunnt och sprid ut lökringarna i formen och sedan lägg skivade tomater uppe på. Häll över grädden och toppa med den rivna osten och sen är den färdig att stoppa in i ugnen ca 200 grader i ungefär 20-30 min tills man ser att osten smält och fått en fin gyllene färg.


Simsalabim så har man en färdig måltid, denna räckte till 4 personer och 2 matlådor hemma hos oss. OCH vilket jag glömde, har man som jag en lite kinkig man som tex inte är så jätte förtjust i lök så när man gör ringar så funkar det alldeles utmärkt att plocka bort dem, som jag vet att tex många barn också har svårt för just lök.

3 kommentarer:

  1. kanske något att testa?? hursom låter gottigt :)

    SvaraRadera
  2. Ladynienna - Super smarrigt och vill man tex ha mer smak så kan man nog ta tex lyxa till det med någon smakrik ost, men hos oss är det lite knot över sånt så vi kör den säkra varianten :)

    SvaraRadera