fredag 23 september 2011

LCHF CupCakes

Hittade ett recept på cupcakes här som bara måste provas, jag modifiera om det lite, men det mesta består.
Och jag måste säga att det var super gott och det är verkligen något man kan unna sig eller bjuda på.
Ingredienser (ca 14 styck):
Botten:
100 g malda hasselnötter
100 g jord valnötter
100 g mandelmjöl/kokosmjöl
100 g smält smör
100 g mörk choklad (86%)
1/2 dl sukrin
1 tsk vaniljpulver
150 g philadelphiaost
4  ägg
1,5  tsk Bakpulver
 Topping: 
300 g philadelphiaost
100 g smör
0,5 dl Sukrin
några droppar röd karamellfärg


Mall upp nötterna med en matberedare eller mixer. Jag har bara stavmixer så att nötter är lite grov, men det är bara bra.  Vispa ihop ägg, färskost och sukrin medan du smälter chokladen och smöret på låg värme. 
 Lägg i muffinsformar och grädda i 180 grader i 15-20 minuter.

Rör i hop smör, philadelpiaost, sukrin. Tillsätt karamellfärg under omrörning tills önskad färg resultat.  Muffins svalna innan du kan ta på toppingen. Spritsa varje muffins. Det blir inte så mycket topping så vill man ha lite mer föreslår jag att man gör lite mer. Lägg de färdiga muffinsen i kylskåp om de inte kommer att serveras omedelbart.
Fett 89% Protein 7% Kolhydrater 4% (enligt bloggen jag hittade receptet, har inte checkat själv)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar