tisdag 5 april 2011

LCHF Moussaka super smarrigt



Ingenting är omöjligt och det finns alltid nya möjligheter. Efter mitt trevliga resultat förra veckan med rättikan så beslöt jag att gå ett steg längre och fortsätta testa mig fram.
Och man kan ju göra en enkel variant av moussaka med potatis om man inte gillar auberginer, vilket ingen av oss i familjen gör och eftersom vi inte äter potatis heller så tänkte jag att man kan ju inte mer än misslyckas. Så igår gjorde jag en jätte moussaka så det räckte till familjen och till 3 matlådor.



LCHF Moussaka
8 port

800 gram Köttfärs
800 gram Rättika
1 (riven) gul lök
2 msk Tomatpuré
5 dl Vispgrädde 40% fett
2 dl (riven) Ost hårdost 38% fett
4 st Ägg

Skala och skiva rättikan, koka den i saltat vatten ca 10 min. Under tiden river man löken och fräser den tillsammans med köttfärsen. Blandar i tomatpurèn och kryddar med kryddor efter smak, jag gillar mycket kryddor så det blev både chilipeppar, tabasco, salt, peppar, oregano, vitlök mm och eftersom jag visste att det skulle i en typ av äggstanning så brukar den ofta neutralisera kryddningen så tog jag i ordenligt.
Vispa ihop äggen, grädden och den rivna osten. Sila av rättikan i ett durkslag och varva sedan färs, rättika och äggsmeten i en ugnsform. Avsluta med färs och gärna liten riven ost uppepå. In i ugnen i ca 45-60 min, 200g, lägg lite folie över om gratängen börjar se lite bränd ut.

Fett: 33g       Protein: 26g     Kolhydrater: 4g     Kcal: 428   per portion
Med potatis hade det blivit
Fett: 33g      Protein: 26g     Kolhydrater: 18g     Kcal: 486 per portion



Den föll hela familjen i smaken och de kunde inte urskilja att det inte var potatis i gratängen utan slukade den med hull och hår och det som är roligaste är att vi hade nog inte ens kommit på tanken att testa rättika om det inte vart för att vi bestämt att ändra våra kostvanor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar