onsdag 30 mars 2011

Vet du vad en rättika är?

Jag tror faktiskt att jag hört talas om rättika men jag hade ingen som helst aning om hur de såg ut, men vad jag förstod av receptet var att det var som en stor vit morot. Jag googlade också innan på bilder för att vara riktigt säker innan jag begav mig till affären. Jag var faktiskt en aning skeptisk till om de ens hade rättika men jag hade tur och hittade på dem direkt. Kanske de inte är så ovanliga ändå tänkte jag, men när jag kom till kassan så visste inte ens tjejen där vad det var så....

Hur som helst så kanske det är lite överkurs att laga en "potatisgratäng" en vardag lite lyxig vardagsmat, men samtidigt ville jag ju testa så att man inte liksom "köper grisen i säcken" och får en helgmiddag som inte smakar ok.

Vad säger man om rättika då? Jo, förutom att det ser faktiskt ut som en STOR vit morot så är den släkt med rädisan vilket kan vara svårt att tro med tanke på både färg och storleks olikheterna men, när man skar i rättikan så kunde man faktiskt se en likhet med rädisan i skivorna och man kunde faktiskt urskilja en svag doft av rädisa. Jag ska inte ljuga men jag var faktiskt en aning tveksam hur denna gratäng skulle bli, men man ska vara öppen i sinnet och man ska inte förringa något förrän man testat.

Falsk potatisgratäng eller rättikagratäng
Recept ca 4-5 personer

ca 800 g-1 kg g rättika ( ser ut som en STOR vit morot) skivad

1-2 vitlöksklyftor (jag valde vitlökspulver då sambon är lite negativ till ren vitlök)
3-4 dl fet ost riven
4 dl grädde
3 msk philadelphiaost (går utmärkt att välja en med smak, kanske vitlök eller spring onion/black pepper)
salt och peppar efter önskad smak.

Skala o skiva rättikan, förväll den i lättsaltat vatten ca 7-10 min. Häll av den i ett durkslag och låt den rinna av, koka under tiden upp grädden och tillsätt philadelphiaost.
Salta & peppra i grädden om så önskas och pressa i vitlöken. Smörj en form och ha i hälften av rättikan. Riv osten och ta hälften och lägg den i mellanskiktet, för bättre bindning .
Ha nu på resten av rättikan, den varma grädden och till sist mer riven ost.
Grädda i 200 - 225 grader mitt i ugnen, ca 35-45 min tills du fått fin färg,
Lägg över lite folie om det börjar bli för mycket färg.

Fett 20g      Protein 6 g    Kolhydrater 4 g      Kcal 226   per portion

OBS:  Hade jag gjort samma gratäng med potatis så hade motsvarande siffror blivit

Fett 20g      Protein 6 g    Kolhydrater 20 g    Kcal 295  per portion

Ganska stor skillnad måste jag säga och vad säger jag med facit i hand?
Super gott, hade jag inte vetat att det var rättika i gratängen så hade jag trott att det var en helt vanlig potatisgratäng. Tonåringarna trodde jag ljög när jag sa att det var "en konstig grönsak som hette rättika istället för potatis" Sambon nickade nöjt över middagen en vanlig tisdag, så summan av kardemumman var helt enkelt "MVG"

Och man ska våga prova för man kan bli väldigt positivt överraskad!

2 kommentarer:

  1. Det här måste jag bara prova. Återkommer när vi har testat och fått "provresultatet" från hela familjen:)

    SvaraRadera
  2. Martina - Hoppas det smakar och berätta gärna vad ni tyckte! :)

    SvaraRadera