tisdag 27 april 2010

Måtta......

Har vägt mig på en sån där våg som även väger fettprocent och enligt den vågen så har jag en fettprocent på 29,7% och i min ålder, dvs inne på det 43:e året så ska man ligga mellan 22-30% så man ligger inom ramarna men samtidigt så börjar det närma sig att ramla utanför så jag tror det absolut inte skadar att försöka omvandla lite fett till muskler.
Har ju också läst om att de här vågarna ger ju inte riktigt tillförlitliga resultat så jag tog och testade även på den här sidan... Markazits om fett och BMI där resultatet enligt YMCA formeln blev 31% och kroppsfett enligt BMI 33% och där ska ju en kvinna ligga mellan 20-30% för att vara inom ramarna och inte ha övervikt.

Så resultatet från båda säger att det kan nog vara bra att ta sig i kragen.
Även BMI resultatet börjar ju närma sig övre gränsen dvs 24,3 där man ska ligga mellan 19-25.

Tycker absolut inte man ska stirra sig blind på vågen, den där helvetesmaskinen som kan häckla en genom att envisa sig visa plus eller stå stilla.

Mått är nog bra och midjemåttet är ju något som är mitt stora problem och därför så ska ju även det studeras.

Under 80 centimeter = Bra
Mellan 80-88 centimeter = Se upp
Över 88 centimeter = Hälsorisk

Mitt midjemått är 85 cm, kanske inte heller så där jätte allvarligt men jag tycker det är bättre att ta tag i saker och ting innan det blivit allvarligt, blir bara svårare att förändra då!

2 kommentarer:

  1. Lite övervikt över "normen" är bra att ha om man skulle bli sjuk. Se det som en reservbank:-)

    SvaraRadera
  2. Anne-Sofie - Absolut, lite är inte helt fel men man bör nog ändå se upp att det inte fortsätter åt det håller och blir FÖR mycket! :)

    SvaraRadera