tisdag 13 mars 2012

Blomkålsplättar/bullar LCHF

Har aldrig gillat potatisplättar och är egentligen inte så förtjust i blomkål heller varken rå eller kokt, men detta förvånade mig för det var riktigt gott tillbehör som jag kan rekomendera.

Blomkålsplättar/bullar


1 medium stor blomkål i små buketter 
0,5 dl vispgrädde
 laktosfri
2 msk smör
 
1  dl riven ost

1 ägg
salt och peppar
 

Franska örter kryddor

Kokar ett blomkålsbuketter ca 10 min inte för mjuka för de ska vara lite crunchiga, häll i ett durkslag och låt de rinna av, mosa lite lätt med en gaffel, dvs ska vara lite bitar blanda ihop  medgrädde, smör, riven ost, salt, peppar och de franska örterna. Rörde ner blomkålen och sen en äggula. Klickade ut dem på smörpapper på en plåt, blev 6 st sen gräddade jag dem i 200 g ca 20 min.

1 kommentar: