måndag 16 maj 2011

Lördagsmys

Jag älskar mat och det mesta tilltalar mig i matväg och jag äter gärna mycket eller rättare sagt det blir inte lika mycket nu för tiden, kan vara så att maten är ju fetare och man blir mättare fortare än tidigare.
I helgen blev det en helgfavorit och perfekta är att det räckte också till dagens matlådor så jag ser verkligen fram emot lunchen idag.

Tacopaj


6 personer

Pajskal:

4 ägg,
1dl grädde
2msk smör.
Smält smöret i pajformen i ugn, 225*C. Vispa hastigt ihop äggstanningen och grädda till torr yta med ordentlig färg. Ta ut och låt formen vila.

Tacokrydda
(går ju att använda färdig mix men om man vill undvika tillsatser gör den själv)

Ingredienser:
1½ tsk salt
2 tsk chilipulver
2 tsk paprikapulver
1 tsk vitlökspulver
1 tsk lökpulver
1 tsk spiskummin
2 krm cayennepeppar

Pajinnehåll:
500 g köttfärs
2 dl Creme Fraisch
1 liten burk tacosås
2 dl riven ost

Bryn färsen och tillsätt kryddorna och lite vatten som får koka in. Lägg färsen på pajskalet och rör ihop creme fraich och salsa såsen, bred den över färsen och strö sedan osten över. In i ugnen i 200-225 grader i 20 min eller till pajen fått fin färg.


Fett: 41g      Protein: 25g      Kolhydrater: 5g      Kcal: 490 per port

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar